Een educatieve Vlindertuin voor een internationale school in Brunssum

June 24, 2022
Uitgevoerd StageProject Ziggy Beckers, door Marleen Bos
“De tuin wordt ten volle benut. Voorheen waren hier twee saaie grasvelden, nu genieten leerlingen en docenten dagelijks van dit mooie stukje natuur, zowel tijdens de lessen als in de pauzes.”

Als tweede stageproject tijdens haar opleiding Tuinarchitectuur ontwierp Ziggy Beckers vorig jaar een educatieve beleef- en ontspanningstuin voor een internationale school in Brunssum. Donderdag 28 april jl. werd Ziggy’s Vlindertuin officieel geopend. Een kroon op haar werk! In onderstaand interview nemen we je mee in de totstandkoming van haar ontwerp.

Tijdens de opening van de Vlindertuin wacht Ziggy (links) op haar beurt voor een korte speech. Rechts op de foto: Kathy Wood, directeur Afnorth International School.


Van ICT naar tuinontwerper

“Ik werkte jarenlang in de ICT maar was al een tijdje op zoek naar een andere invulling en zingeving in mijn leven. Nadat in 2019 mijn baan kwam te vervallen heb ik dit eigenlijk als een kans gezien en ben me gaan ontwikkelen in de richting van permacultuur en tuinarchitectuur. Ik voel me erg betrokken bij de natuur en wil zo een positieve bijdrage leveren aan het verbeteren van de biodiversiteit en leefbaarheid van dier en mens. Daarbij vind ik ontwerpen erg leuk om te doen, ik kan er mijn creativiteit in kwijt.

Vanaf het begin van de opleiding Tuinarchitectuur was het mijn doel hier professioneel mee verder te gaan. De stageprojecten bij de OntwerpAcademie zijn dan een heel nuttige mogelijkheid om praktijkervaring op te doen. Mijn eerste stageproject was een kleine stadstuin in Maastricht. Alle betrokken partijen waren heel tevreden over de uitvoering. Ik was inmiddels al klaar met de opleiding toen ik werd benaderd door stagebegeleider Peter Kroesen met de vraag of ik nog een stageproject wilde doen. Hij had een mooie aanvraag voor een school in Brunssum. Nou, hier hoefde ik niet lang over na te denken, een geweldige kans natuurlijk!"

Wensen opdrachtgever

De directeur van de school was hiervoor hoofd van een school in Indonesië. Daar heeft ze ook een tuin laten aanleggen. Ze wilde graag elementen van die tuin terugzien in de tuin in Brunssum. Met onder andere zitbanken, een droge beekloop en stapstenen. En het mocht geen speeltuin worden, meer een tuin om te ontspannen, een tuin waar leerlingen en docenten in de pauze kunnen verblijven. Het oorspronkelijke idee was een ontwerp te maken voor één veld. Op Google Maps had ik al gezien dat er twee velden liggen voor het gebouw die ook nog eens identiek zijn aan elkaar. Bij de eerste kennismaking heb ik gevraagd of ik een ontwerp kon maken voor beide velden. Ik dacht: ‘Daar kan ik wel wat mee.’

Tekening van het tuinontwerp


Stagebegeleider Peter Kroesen heeft een fijne neus voor het matchen van opdrachtgever en student: “Welke student kán dit? is altijd de eerste vraag die ik mijzelf stel. Ziggy vind ik een sterke ontwerper, gedreven en ambitieus. Hoewel ik eerst twijfelde over haar concept, vond ik het wél kloppen bij deze doelgroep: kinderen van 3 tot en met 18 jaar. Dat heeft ze goed gezien."


De kracht van werken vanuit een concept

"Zoals ik heb geleerd tijdens de lessen ben ik na de analysefase op zoek gegaan naar een concept. Kinderen van werknemers van de militaire basis als doelgroep, samen met de symmetrie van de twee velden, brachten mij op het idee voor een vlindertuin. Een vlinder fladdert van de een naar de ander zonder zich werkelijk te verbinden. Een mooie metafoor voor de kinderen hier op school. Zij blijven hier waarschijnlijk maar een paar jaar en vlinderen vervolgens verder naar hun nieuwe bestemming. Daarbij heeft de vlinder een speelse vorm die kinderen aanspreekt. Toen ik het concept eenmaal had uitgewerkt ging het ontwerpen eigenlijk vanzelf – dat is echt de kracht van werken vanuit een concept. De vorm van de vlinder heb ik rechtstreeks laten terugkomen in het tuinontwerp, een mooi contrast met de strakke vorm van het schoolgebouw en de omgeving. Naast de speelsheid wil ik er zachtheid en rust mee uitdrukken. Vanwege het formaat van de tuin heb ik het aangepakt alsof het een parkje is. Het pad nodigt uit om rond te lopen, maar je kunt ook op verschillende plekken gaan zitten.


Roger Wetzels, facility manager bij Afnorth International School: “Het is verrassend te zien hoe een saaie tuin kan transformeren in een mooi stukje natuur met aandacht voor planten en insecten.”

Omdat dit mijn tweede stageopdracht was, heb ik best zelfstandig gewerkt en Peter niet zo vaak om advies hoeven vragen. Wel vond ik het maken van een isometrie voor dit ontwerp lastig omdat er bijna geen rechte lijnen zijn. Het werd daardoor snel te rommelig. Peter heeft me hierbij super geholpen door het ontwerp voor me in SketchUp te zetten. Vanuit de juiste hoek uitgeprint kon ik deze nu als basis gebruiken.

Technische uitdagingen

Het meest leerzaam tijdens het gehele proces? Kijk, papier is geduldig. Het is gemakkelijk iets te tekenen. Maar het vertalen naar de praktijk is dan soms erg lastig. Ik heb bijvoorbeeld een verhoogde border met zitrand getekend. Deze uitwerken in een technische tekening die een eventuele uitvoerder ook nog begrijpt, is een hele uitdaging. Daarom vind ik het ook erg waardevol om direct contact te hebben met de partij die de tuin gaat aanleggen. Zij hebben praktijkervaring en weten vaak wat werkt en wat niet. Van die samenwerking heb ik heel veel geleerd.

foto met detail van de zitrand

Allereerst is een goed contact met de opdrachtgever heel fijn en belangrijk. Ik ben heel blij dat er een goede klik was. De tuin heeft uiteindelijk meer gekost dan in eerste instantie begroot. Het oorspronkelijke budget was niet realistisch, daar heb ik ook meteen voor gewaarschuwd. Maar ze waren zo enthousiast over het ontwerp dat ze er extra budget voor hebben vrij gemaakt.

Roger Wetzels: “Onze wens was een educatieve belevings- en ontspanningstuin. Al deze onderdelen komen in het ontwerp goed naar voren. Ook hebben we bordjes geplaatst bij alle planten zodat leerlingen de planten bij naam leren en kunnen gebruiken tijdens projecten.”

Tip van Ziggy

Mijn tip voor studenten Tuinarchitectuur: maak absoluut gebruik van de stagemogelijkheid. De opleiding zelf is al erg praktijkgericht – je bent continu aan het ontwerpen en tekenen – maar het blijven natuurlijk theoretische opdrachten. In een concrete praktijkopdracht voor een echte opdrachtgever, word je met je neus op de feiten gedrukt en uitgedaagd om met creatieve en werkbare oplossingen te komen. Je ervaart hoe het is om professioneel tuinontwerper te zijn.

Zelf ben ik inmiddels mijn eigen ontwerpbureau gestart en heb ik al een paar mooie projecten mogen uitvoeren.” Lachend: “Neem gerust eens een kijkje op www.leafandbee.nl.”  

No items found.