












“Overweldigend nu door mijn eigen tuin te lopen en een superkans mijn werk te laten zien aan al die duizenden bezoekers.”

“Met mijn ontwerp OutsideINN heb ik een tuin ontworpen op basis van wat ik zelf belangrijk vind,” vertelt Babette. “Het is mijn visie op de maatschappij van nu. Behoefte aan meer contact met de natuur in een comfortabele omgeving. Door de juiste voorwaarden te scheppen, ervoor zorgen dat mensen meer buiten kunnen zijn en weer vaker rust inbouwen in hun drukke levens. Die wens, meer terug naar de basis, geldt denk ik voor meer mensen van mijn generatie – juist zij komen op mijn tuin af.”

Jurgina: “Echt geweldig om je eigen ontwerp realiteit te zien worden. Mijn uitgangspunt is de tuin weer echt een tuin te laten zijn, niet ‘slechts’ een verlengstuk van het huis. Met name mijn doel een plek in het bos te creëren, is goed gelukt. Ik heb bewust gekozen voor een schaduw- en zonzijde. Er gaat wat mij betreft niets boven natuurlijke schaduw van bomen. En de wind zien spelen op het water. Het contact met de elementen, dat staat voor mij bovenaan. ‘Eindelijk een tuin waar je tot rust komt,’ was de reactie van een van de bezoekers. Het is een van de complimenten waar ik heel trots op ben!”
Babette: “Na een propedeusejaar aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en een studie Pedagogiek, was ik een aantal jaar werkzaam als verhuurconsulent bij verschillende organisaties. Leerzaam en veelzijdig, maar ik miste de creativiteit. Toen mijn laatste baan stopte, ging ik voor mijzelf na wat ik echt belangrijk vind en waar ik de meeste voldoening uit haal. Ik ontdekte dat mijn liefde voor de natuur en het plezier in het creëren van nieuwe ruimtes als een rode draad door mijn leven lopen. Dit was het moment om daar echt werk van te maken en in september 2019 startte ik met de opleiding Tuinarchitectuur bij de OntwerpAcademie.”
Jurgina: “Ik ben opgeleid tot scheepsbouwer en heb dus net als Babette een heel andere achtergrond. Ook ik kwam zonder werk en kreeg zo de mogelijkheid het roer om te gooien. Bezig zijn in de tuin geeft mij veel energie. Een verdrietige situatie gaf mij het laatste zetje om echt te doen wat ik wil. Hoewel ik inmiddels deeltijd weer werkzaam ben in de scheepvaartindustrie, geeft het winnen van deze ontwerpwedstrijd mij extra motivatie voor het starten ven mijn eigen ontwerpbureau.”

“In concept leren denken, daar wordt tijdens de lessen echt op gehamerd,” lacht Babette. “‘Denk eerst goed na over wat je wilt bereiken met je ontwerp,’ zegt onze docent altijd. Dat lijkt voor de hand liggend misschien, maar is echt de basis. Een andere rode draad is het ontwerpen met zorg voor de natuur. Ook dat spreekt me heel erg aan. De kennis die we meekrijgen over duurzaamheid en biodiversiteit leert ons van te voren goed na te denken over de keuzes die je kunt maken als tuinontwerper.”
Jurgina: “Ook het bespreken van elkaars ontwerpen, vind ik heel waardevol. En waar ik voorheen misschien had gekozen voor de Buxus, leerde ik tijdens de lessen de toepassing kennen van de Nandina. Deze struik is een heel goed alternatief en heb ik nu gebruikt in mijn ontwerp. Het leukste vind ik hoe bezoekers reageren op mijn tuin. Ik wilde een ‘belevingstuin’ creëren en ik zie nu hoe volwassenen zowel als kinderen mijn tuin gebruiken en ‘beleven’. Hoewel niet alles helemaal is uitgevoerd volgens mijn ontwerp, is het concept overeind gebleven. Een tuin die uitnodigt en nieuwsgierig maakt.
Een andere waardevolle reactie voor onze beide ontwerpen is dat de bezoekers duidelijk het verschil zien met de andere inspiratietuinen. Die zijn toch meer rondom materialen ‘gebouwd’, zeggen ze. Wij hebben echt tuinen ontworpen. Ook voor de OntwerpAcademie een mooi compliment!”
www.outside-inn.nl
www.tuinontwerp-jur.nl
“Als ik begin aan een ontwerp kijk ik eerst naar de bestaande kwaliteiten van de plek. Ongeacht ligging of formaat, er is altijd kwaliteit te benoemen. Vervolgens zoek ik naar een verbinding tussen de woning en de tuin en probeer het verhaal dat de bewoners willen vertellen een podium te geven. Of juist een plek te creëren waarin nieuwe verhalen tot stand kunnen komen.”
“Het aanpakken van mijn eigen tuin was de directe aanleiding voor de opleiding. Ik vond het lastig om knopen door te hakken over de inrichting: deed ik het wel goed? Er zijn zoveel mogelijkheden! Ik wilde met de opleiding leren hoe ik tot de beste ontwerpkeuze kon komen en daarbij een passend beplantingsplan kon maken. Tijdens mijn studie Plattelandsvernieuwing was ik ook al met groen en landschap bezig geweest, maar daarna ben ik helemaal de beleids- en proceskant opgegaan. Creatief bezig zijn deed ik vooral thuis in mijn vrije tijd. Nu ben ik klaar met de opleiding, ik geniet van mijn eigen tuin en heb nog steeds een hele fijne baan. Ik combineer nu mijn passies, naast mijn ‘gewone’ werk doe ik af en toe een ontwerpklus. En met veel plezier!
Het leukst aan de lessen van Dolf vond ik zijn aansporingen om de ontwerpruimte te zoeken. De wensen van de klant zijn belangrijk, maar de optelsom van die wensen levert nog geen goed ontwerp op. In de eerste les al was de boodschap: alles kan, maar jij hebt als ontwerper de regie. Het verhaal achter je ontwerp moet kloppen en het beeld dat jij hebt bedacht is het doel. Verder was het bespreken van het huiswerk met de groep enorm leerzaam: je leert veel door elkaars oplossingen te zien op dezelfde vraag.

Een bijzondere opdracht was het ruimtelijk analyseren van een schilderij van Malevitsj, een lastige maar heel nuttige en inspirerende oefening. Hoe maak je van een plat vlak een ruimtelijk beeld? Wat zijn de belangrijkste ontwerpprincipes, hoe zit de compositie in elkaar, waarom werkt het? Dat heeft enorm geholpen om na te denken over de indeling van ruimte en de werking van een ontwerp.
Voor mijzelf is een mooie tuin een bron van vreugde, kalmte en inspiratie. Zo heeft het altijd gewerkt: mijn herinneringen aan de tuin van mijn oma en de tuin van mijn moeder koester ik nog steeds. Met mijn ontwerpen hoop ik anderen ook een plek te kunnen bieden waar ze zich kunnen ontspannen en verwonderen, die ze inspireert en waar ze zichzelf kunnen zijn. Verder vind ik het belangrijk om veel met levend plantmateriaal te werken. Een groene tuin is weldadig voor de mens, en draagt bij aan een beter leefklimaat.

In dit vak komen mijn interesses voor creativiteit, techniek, schoonheid en ecologie bij elkaar. Ik teken erg graag, mijn ontwerpen maak ik in principe ook met de hand. Daarnaast vind ik een tuin een onuitputtelijke bron van inspiratie omdat ieder seizoen anders is en je de natuur van dichtbij beleeft. Het werken met levend materiaal maakt dat je ontwerp altijd in beweging is en evolueert. Het is mooi om te zien hoe elk seizoen een ander sfeerbeeld geeft en tegelijkertijd het idee achter je ontwerp overeind blijft.
Mijn droom voor de toekomst? Ik hoop een kleine bijdrage te kunnen leveren aan het vergroenen en verduurzamen van onze persoonlijke leefomgeving en mensen blij te kunnen maken met een tuin die hen elke dag plezier brengt.”

Tijdens de afgelopen module Varens. Grassen en Inheems hebben we aandacht besteed aan de evolutie van planten en de ecologische waarde van inheemse soorten. Ook hoe deze evolutie van honderden miljoenen jaren heeft geleid tot de omvangrijke, huidige soortenrijkdom. De onderlinge balans tussen soorten is complex en deze samenhang van structuren van planten en dieren in hun bijbehorende biotopen, staat centraal bij ecologie.

De Vechtplassen is een natuurgebied dat bestaat uit rietlanden, open water, veenbossen, smalle akkers en natte graslanden. Het omvat de Ankeveense, Kortenhoefse en Loosdrechtse plassen, een gebied dat door de eeuwen heen door de mens is gebruikt en gevormd. In dit eeuwen oude veenwinningsgebied is nu natuur ontstaan dat gevormd wordt door de dynamiek van water en land. Er is een voortdurende aanspoelingsgordel van organische resten waardoor uiteindelijk nieuw land ontstaat. De planten die zich hier vestigen worden via het water aangevoerd en bestaan uit snelgroeiende, hoog opschietende, voornamelijk kruidachtige pioniersplanten. Later worden deze opgevolgd door zeldzamere soorten en ook bomen en heesters. Opvallend is de balans tussen de onderlinge soorten, wat leidt tot een harmonieus beeld en een grote diversiteit aan plant- en dierenleven.

In de syntaxonomie worden de van nature voorkomende planten ingedeeld in plantengemeenschappen en wordt dit vegetatietype ook wel de Klasse der natte strooiselruigten genoemd, de Convolvulo-Filipenduletea. We herkennen hierin de geslachtnamen van de haagwinde en de moerasspirea. Deze en vele andere planten die we tijdens de diverse modules hebben behandeld zien we terug in dit natuurgebied. Een paar voorbeelden zijn de waterlelie, gele plomp, lisdodde, riet, watermunt (Water- en oeverplanten), moerasspirea, valeriaan, koninginnekruid, grote engelwortel en diverse heesters en bomen zoals wilgen, elzen, berken en eiken. En natuurlijk heel veel planten die we tijdens de laatste les Inheemse planten hebben behandeld. Weten waar planten van nature groeien, is een vast onderdeel van onze plantenkennislessen, ongeacht uit welk deel van de wereld zij komen. Want hun natuurlijke biotoop zegt heel veel over hun toepassingsmogelijkheden.

De juiste toepassing van planten gaat vooral samen met inzicht. Hoe leven planten, waarom zijn soorten invasief, wat is de relatie met de natuur, allemaal belangrijke aspecten die bijdragen aan een gezonde en duurzame beplanting.
Het belang van planten die bijdragen aan een ecologische gezonde structuur is groot. Voor ons spelen inheems planten hierbij een grote rol. Tijdens elke module komen naast de vele exoten, ook inheemse planten aan bod en vormen een vanzelfsprekend onderdeel van Plantenkennis Compleet en Plantenkennis Basis.
Aandacht voor ecologie wordt steeds belangrijker. Heel terecht. Want wat is er mooier dan het creëren van groene buitenruimten die goed zijn voor ons én die goed zijn voor de vele dieren die minstens net zo afhankelijk zijn van wat er groeit op onze aardbodem.
Als tuinontwerper, beplantingsadviseur en als hovenier is het belangrijk om je werk goed en overtuigend te presenteren. Dat maakt soms net het verschil om een opdracht te verkrijgen. De kritische opdrachtgever heeft behoefte aan een duidelijke en zeer tot de verbeelding sprekende tekening. Met behulp van het gebruiksvriendelijke tekenprogramma SketchUp presenteer je je ontwerp snel en professioneel aan elke opdrachtgever.
Starters kunnen bij ons aan de slag met de Basiscursus en voor wie al wat verder is met SketchUp bieden we een doorstartcursus Gevorderden voor meer verdieping. Wie gelijk wil doorpakken kan gelijk voor een combinatie van de twee gaan. En voor wie ook geniet van handschetsen, maar ook het gemak van digitaal wil, kiest voor het pakket Allround inclusief een dagcursus Morpholio Trace.
Cercertificeerd SketchUp trainer
Sinds februari 2023 is de OntwerpAcademie officieel gecertificeerd SketchUp Trainer, wat inhoudt dat de docent is opgeleid en examen heeft gedaan bij trainingscentrum Design8. Hiermee beschikken we over de benodigde kennis om een cursus op maat te bieden die afgestemd is op de werkzaamheden van professionals uit het groenvak, van starters tot gevorderden.
Met ervaren trainers in huis laten zij je op het niveau van landschap en tuin zien wat de mogelijkheden zijn, geven ze talloze tips en trucs om van jouw ontwerpen visueel sterk overtuigend neer te zetten.
Dag- en avond les in Houten
Voor de één past les overdag beter, voor de ander weer ’s avonds, daarom bieden we bieden aan op onze centraal gelegen locatie in Houten.
Incompany cursus op locatie
Heb je een bedrijf met meerdere medewerkers die je wilt opgeven voor de cursus? Vanaf 5 personen verzorgen we de lessen op locatie.
Startdata en meer informatie
Bekijk hier alle startdata en meer informatie over het gehele SKetchUp-cursusaanbod.

