"Er komen veel basis- en praktische aspecten aan de orde - niet moeilijk, wel fijn om het met elkaar op een rijtje te zetten. Echt aan de slag ga je bij het formuleren van je boodschap, inclusief het zelfonderzoek dat daarvoor nodig is. Dat is hard werken en eerlijk zijn naar jezelf, maar absoluut de basis voor een realistische start.”

Je hebt de ambitie om je eigen bedrijf te starten - bijvoorbeeld een ontwerpbureau - maar weet niet goed waar te beginnen, of je twijfelt wellicht of jouw ideeën wel reëel genoeg zijn. Met deze cursus helpen wij je de eerste stappen te zetten in de richting van ondernemerschap dat gebaseerd is op jouw kracht. Wie jij bent, de doelen die je hebt en hoe je je professioneel wilt positioneren maken deel uit van deze cursus. Jouw ondernemingsplan is hierin de rode draad en aan het eind van de cursus heb je helder in beeld hoe je kunt starten. Je sluit de cursus af met een afgerond en startklaar ondernemingsplan.

Voor wie is deze cursus?

Deze cursus is voor een ieder die in het mkb-segment een bedrijf wil starten. Het is hierbij niet van belang of je een onderneming wil starten binnen het groene werkveld: de cursus is breed georiënteerd en daarom interessant voor elke startende ondernemer, ongeacht de branche waarvoor je kiest.

Programmaonderdelen

De cursus is verdeeld in vijf onderdelen. We starten met jou als persoon en je passie, want ondernemen doe je vanuit een passie en een gevoel. Vervolgens gaan we kijken naar hoe dat gevoel te vertalen is naar concrete producten en diensten. Wat is reëel en haalbaar en wat moet je wellicht aanpassen? Wat zijn je sterke punten en waar kun je nog wat verbeteren? Marketing en strategie staan ook centraal: als je weet wat je aanbiedt en aan wie dan kun je daar de communicatie op inrichten en je potentiële klanten bereiken. Tenslotte kijken we naar hoe je het financiële plaatje kloppend krijgt en wat ervoor nodig is om je onderneming financieel gezond en solide te krijgen. Alle onderdelen in deze cursus zijn er op gericht je onderneming kans van slagen te geven.

  1. Persoon en passie: de ondernemer
    Wat ga je doen en waarom? We kijken naar jouw motieven, kwaliteiten en ambities en gaan aan de slag met het formuleren van de kernboodschap; wat kun je, wat is je doel en wat past bij jou?
  2. Van idee naar concrete stappen: de onderneming
    Aan welke praktische zaken moet je denken voordat je start met je eigen bedrijf? Vertaal je ideeën naar producten en diensten en onderzoek of er behoefte is aan jouw diensten en wat er speelt in jouw branche.
  3. De markt
    Je gaat onderzoek doen naar de marktontwikkelingen: je gaat je doelgroep in beeld brengen, en doet daarnaast onderzoek naar de afzetmarkt en het concurrentieveld. Wie begeeft zich allemaal in de markt waar jij je op gaat richten?
  4. Marketingplan
    Hoe zorg je er straks voor dat mensen voor jouw bedrijf kiezen en niet voor de concurrent? Hoe zorg je ervoor dat je je doelgroep bereikt en dat zij op de hoogte zijn van de kwaliteit die jij biedt en de meerwaarde die je kunt leveren? Marketing gaat over doelen stellen, doelgroepen aanspreken, het overbrengen van jouw boodschap en het inzichtelijk maken van je relaties (klanten, collega’s en leveranciers). Hoe vind je ze en hoe behoud je ze? Hier wordt ook stilgestaan bij de inzet van media (print en sociale): hoe doe jij hier je voordeel mee?
  5. Financieel plan
    Hoe maak jij je onderneming zo snel mogelijk winstgevend? Zijn er eventuele investeringen nodig, en wanneer kun je jezelf uit gaan betalen? Je gaat aan de slag
    met het maken van een financiële prognose, zodat je snel inzichtelijk krijgt wat er nodig is om je onderneming te laten slagen op financieel vlak.
  6. Algemene/juridische zaken
    Wat komt er kijken bij het starten van jouw onderneming op het juridische vlak? Aan welke regels ben je gebonden en waar dien je rekening mee te houden? Ga je contracten opstellen of werk je op basis van vertrouwen? Goed beslagen ten ijs komen betekent dat je achteraf niet met vervelende verrassingen te maken krijgt.

Wat leer je tijdens de cursus?

Aan de hand van concrete huiswerkopdrachten schrijf je gedurende de cursus je eigen ondernemingsplan. Werken met hart, hoofd, en handen en aan de hand van praktische voorbeelden: dat is de aanpak van deze praktische en leerzame cursus. Je leert je ideeën en dromen om te zetten naar realistische doelen en producten en die vervolgens te koppelen aan een verdienmodel.

Het maken van begrotingen en realistische inschattingen is een belangrijk onderdeel van de cursus, want zonder een gezonde financiële basis is je onderneming gedoemd te mislukken. We sluiten af met een ‘Elevator Pitch’ waarin jij op een overtuigende wijze de kracht en de waarde van je onderneming overbrengt middels een korte presentatie. Na afloop van de cursus ontvang je een certificaat.

Voorwaarden om te kunnen deelnemen:

  • Een vooropleiding op een bepaald niveau is geen vereiste, wel verwachten we een zelfredzaamheid op het gebied van computers en digitale programma’s zoals Word, Excel, PowerPoint of vergelijkbare programma's
  • Je hebt de ambitie om voor jezelf te beginnen of zit al in de ontwikkeling van het opstarten van je eigen onderneming
  • Een gezonde dosis enthousiasme en een wil om te ontdekken en te onderzoeken

Algemene informatie

Docenten

Diverse

Locatie

OntwerpAcademie, Hazerswoude-Dorp/Boskoop, Belgiëlaan 1A5

LESDAGEN

5 maandagavonden (van 19.00 - 21.30 uur)

KOSTEN

€ 375,- (btw vrijgesteld)

Gespreid betalen niet mogelijk.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat van deelname

Deelnemers

Minimaal 3 cursisten en maximaal 10

Startdatum Boskoop

Maandag 1 november 2021
(overige lesdagen: 15 november 2021,
29 november 2021, 13 december 2021 en
17 januari 2022)
Inschrijven
Download de brochure
Stel je vraag
meld je aan voor een proefles