De student werkt vanuit 3 beroepsrollen: de ecoloog, ontwerper en verbinder. Gedurende de opleiding werkt de student samen met andere studenten aan realistische lesblokprojecten in het semi private domein.
Natuurinclusief Ontwerper Buitenruimtes werken grootschaliger dan Tuinontwerpers, ze ontwerpen conceptueler en benaderen hun ontwerpen integraler en meer samenhangend. De opgaves zijn complexer en kent meerdere betrokkenen.
Doel: coöperatief ontwerpen met natuur en ecologie.
Je leert:
• Natuurlijke- en ecologische processen, groeiplaatsfactoren.
• Potentieel natuurlijke vegetaties, Geografische regio’s.
• Beplantingsbeelden; struwelen, bos, bosrand, water, akkers enz.
• Werken met plantstrategieën: Hansen & Stahl, Borchardt.
• Biotische en abiotische factoren, klimaataspecten.
Doel: de ruimtelijke opgave in relatie tot standplaats en context.
Je leert:
• Visie ontwikkelen en conceptualiseren.
• Ontwerpstappen en ontwerpproces.
• Ontwikkelen van groenstructuren en beplantingsindicatieplan.
• Ontwikkelen en toepassen van beplantingsvormen en beplantingsbeelden.
• Architectonische- en ruimtelijke aspecten van beplanting.
• Vormtypen als check voor het ontwerp.
• Schetsmaquettes.
Doel: doorontwerpen , deeluitwerkingen, details en delen.
Je leert:
• Planning, Plan van aanpak, producten.
• Werkomschrijving, offerte, ramen en begroten.
• Je boodschap overdragen d.m.v. posters, rapporten en presentaties.
• Streefbeelden en groeistadia.
• Technische uitwerkingen, constructies.
• Perspectief constructie.
• Materialiseren als onderdeel van doorontwerpen.
De lessen zijn dynamisch, praktijkgericht en soms atelierachtig van opzet. Je past ontwerptechnieken direct toe via schetsen, analyses en locatiebezoeken, om grip te krijgen op de plek en er ruimtelijk op te reageren.
De Natuurinclusief Ontwerper Buitenruimtes ontwerpt integraal en werkt vanuit een onderzoekende en analyserende houding. Waarnemen, observeren, reflecteren en reageren zijn daarbij essentiële vaardigheden.
Je maakt huiswerkopdrachten om kennis toe te passen en werkt aan grotere lesblokprojecten die je aan het eind van het blok presenteert.
De presentatie van lesblokprojecten is een belangrijk toetsmoment. Studenten tonen hiermee hun groei door kennis uit het huidige en eerdere blokken te combineren. Stapeling en herhaling vormen de basis.
vrijblijvend een dagje mee!
Uiteraard kun je een dagje meelopen en proeflessen volgen. Elke maand kun je bovendien deelnemen aan de studievoorlichting en webinars.