












Deze fotowedstrijd werd in juni uitgeschreven door de OntwerpAcademie naar aanleiding van de tuinenreis 2024 van de OntwerpAcademie naar de Cotswolds in het Verenigd Koninkrijk o.l.v. Marlien van der Linden en Piet Boersma.
Dolf Houtman en Hilde Reichgelt, docenten TA en meereizend jurylid ;-) beoordeelde de ingezonde werken en gaven een reactie op de winnende foto’s.

Gefeliciteerd! De drie winnaars ontvangen een schetsboek, een pennenset, een boekenbon en de tweede gids voor natuurinclusief ontwerpen van Maike van Stiphout.
Iedereen die deelgenomen heeft aan deze wedstrijd; heel erg hartelijk bedankt voor jullie inzendingen en wellicht tot ziens op een volgende inspirerende reis! En dan nu de foto’s …

Olga Rudenko winnaar onderdeel Tuinarchitectuur.
Een mooie impressie van een prachtige tuin; The Newt in Somerset. Een compleet beeld ontstaat met op de voorgrond in het oog springende details van toegepaste materialen en daarnaast een mooi compositorisch beeld van de tuin in zijn groene landschappelijke context. Met een aanschouwende persoon subtiel in beeld gebracht geeft Olga een gevoel van bewondering weer voor dit indrukwekkende landschap. Op haar Instagramaccount benoemt Olga de tegenstelling van old en new in the Newt. Met het plaatsen van diverse mooie beelden van haar OA tuinreis is zij een ware OA-ambassadeur!

Maaike Liem winnaar onderdeel Verhalend.
Maaike geeft met deze foto inzicht in wat de tuinreis voor haar persoonlijk betekent. Met op de voorgrond het beeld van haar hand met daarin haar schetsblok met aantekeningen belicht ze een onderdeel van de reis waarin veel OA studenten zich herkennen. Niet slechts bewonderen maar ook inventariseren, analyseren en opslaan als een bron van kennis voor de toekomst. De minder scherpe achtergrond staat voor de jury symbool voor het je kunnen onttrekken aan drukte wanneer je dat wil en tegelijk je bewust zijn van de inspirende aanwezigheid van een gezellige groep gelijkgestemden.

Miep Lenoir winnaar onderdeel Plantcompositie
Met een foto van een deel van de kleine tuin van Piet Oudolf bij de Gallery van Hauser and Wirth in Somerset brengt Miep diverse contrasterende groene bladstructuren die een dynamisch landschap lijken te vormen mooi in beeld. De architectonische achtergrond van statisch repeterende kolommen versterkt het effect.
Heb je ideeën of suggesties? Laat het ons weten via studentenzaken@ontwerpacademie.nl of meldt het op OA-Connect.
Toegegeven! Ik heb er zelf ook even over na moeten denken om de diepere betekenis achter Biophilic Design te zien.
Met dank aan Hilde Reichgelt want zij heeft tijdens PodiumBoskoop ruimschoots de tijd genomen om ons - de deelnemers aan PodiumBoskoop - uit te leggen wat Biophilic Design is, hoe het werkt en wat het ons - de gebruiker – te bieden heeft.
Als je zegt: “Biophilic Design is liefde voor het groen en de natuur dan zeg je, strikt genomen, niets verkeerds want het is de letterlijke vertaling”. Het planten van een boom of het aanbrengen van een groen dak vallen binnen die definitie. Maar ben je er dan vraag ik me af tijdens de presentatie? Of is er een diepere laag?
Hilde gebruikt in haar presentatie diverse begrippen. Bij mij sprongen respect en wederkerigheid eruit omdat ze betrokken zijn op een relatie. Respect en wederkerigheid kun je uitleggen als: omzien naar elkaar, betrokken op elkaar, verantwoording nemen, geven en nemen, balans. Relaties zijn dynamisch en moeten gevoed worden. Er kan binnen een relatie sprake zijn van afstand of van een innige verbondenheid.


Het interessante is dat als we de tuin nemen als metafoor we veel kunnen zien hoe de gebruiker zich verhoudt tot de tuin. Of het nu gaat over gestyleerde tuinkamers met trendy materialen, de compleet betegelde tuin met eenzame plantenbak of de ecologische tuin waar het bruist van het leven. Het gaat niet over goed of fout. De tuin stelt ons slechts een vraag, huis en tuin zijn immers op elkaar betrokken en wij – gebruikers – maken daar deel van uit. Sterker wij maken aan de manier waarop wij ons bewegen, wat we wel of niet doen in de tuin duidelijk hoe onze relatie met de tuin en dus met de natuur is.
En daar zit naar mijn idee de diepere betekenis van Biophilic Design dat het ons in beweging zet, ons aanzet tot kijken, weerspiegelt, vragen stel over die wederkerigheid . In de hoop dat we ons bewegen van afstandelijke toeschouwer naar een actieve en liefdevolle gebruiker, dat is wat mij betreft de boodschap van deze lezing. Biophilic Design kan ons inspireren en helpen groene stappen te zetten of Biophilic Design is aan de andere kant het resultaat van onze houding waar: ontzag, bewondering en fascinatie voor tuin, natuur, leven en ecologie aan de basis liggen.

Hilde: Veel ontwerpers denken dat ze al biofiel bezig zijn maar dat is niet zo. Hoewel van tuinonwerpers verwacht mag worden dat zij tijdens het ontwerpproces de relatie huis en tuin als uitgangspunt nemen is dat allesbehalve vanzelfsprekend, laat staan te zien, in de dagelijkse ontwerppraktijk.
In het nadenken over de betrokkenheid van huis en tuin en omgekeerd ligt de uitdaging. Met de juiste mindset is dit overgangsgebied een interessante ontwerpopgave waar beide werelden beter van worden maar dan moet je je er wel bewust van zijn.
Veel ontwerpplezier!
Terugblik op de vakexcursie Groene Parels
Onze studenten hebben leerzame dagen gehad tijdens de vakexcursie Groene Parels door Rotterdam! Onder leiding van de gidsen Marieke de Keijzer, Natascha van den Ban en Max Griebling zijn ze op de fiets langs diverse tuinen, (dak)parken en unieke groene hotspots in de stad geweest.
Op elke locatie kregen ze interessante inzichten over de geschiedenis, het gebruik van materialen, de beplanting en de technische aspecten. Ook thema’s als ecologie, innovatie, biodiversiteit en klimaatadaptatie kwamen uitgebreid aan bod.
Inspirerende dagen vol groene ontdekkingen en nieuwe kennis. Had je hier graag bij willen zijn? Volgend jaar organiseert de OntwerpAcademie weer een nieuwe excursie Groene Parels door Rotterdam. Meld je aan via de website.




Lees ook:
Beplantingsspecialist en Tuinontwerper zijn kansrijke beroepen
Word steenmeel uit helikopters de ‘redder in nood’ voor onze bossen?
Heb je ideeën of suggesties? Laat het ons weten via studentenzaken@ontwerpacademie.nl of meldt het op OA-Connect.

Wil je op de hoogte blijven?
Wordt dan lid van onze community OA-connect.
Leren met het hart
Kortgeleden kwam ik ondestaand stukje tegen – inmiddels 10 jaar geleden en geschreven naar aanleiding van uitspraken van de Dalai Lama die destijds gepubliceerd werden in het In het blad P+ van MVO Nederland, jaargang 12, nr. 6 2014. De titel van het artikel is: Leren met het hart en heeft wat mij betreft nog niets ingeboet aan actualiteit of betekenis.

Verantwoordelijkheid
Een van de stellingen van de Dalai Lama is dat we het huidige onderwijs systeem drastisch moeten omgooien als we met negen miljard – en misschien wel meer – mensen op de aarde willen samenwonen.
Leren met je hart gaat vooral over het aanleren van de juiste waarden en de juiste houding. Alleen als we in staat zijn verantwoordelijkheid te nemen en van daaruit moreel te handelen ten opzichte van onszelf, de ander en de maatschappij dan is er hoop, aldus de Dalai Lama.

Onderwijs
Ons onderwijssysteem is teveel en eenzijdig gericht op aspecten als: competitie, conflicten en grenzen. Vanuit dit onderwijs besteden we te weinig aandacht aan het leren van compassie, aandacht en respect voor elkaar.
Niet alleen kennis
Kennis is belangrijk maar niet het enige dat telt. Kennis in combinatie met het nemen van verantwoordelijkheid is wat wij en de aarde – willen we voortbestaan – nodig hebben, dat zal ons handelen en dus uiteindelijk ook onze bedrijven effectiever maken.
Als we via het onderwijs investeren in onze kinderen zullen de verandering op termijn doorwerken in gezinnen, families, steden, landen en uiteindelijk de wereld veranderen.
Waardevolle uitspraken waar ik het alleen maar mee eens kan zijn. Dat we stappen maken is hier en daar gelukkig al te zien. Schoolpleinen worden groener, kinderen krijgen schooltuintjes. Er is nog een lange (onderwijs) weg te gaan maar de kiem voor echte gedragsverandering ligt toch echt daar in het (basis)onderwijs. Laten we grootschalig beginnen met allerlei vormen van natuuronderwijs, dan volgen vakken als rekenen en schrijven vanzelf.
Een ‘must read’: Filosofie van het landschap - Ton Lemaire - (ISBN: 9789026314261) en Sander G. Tideman Compassion or Competition, Milinda uitgevers ISBN 9789056703240